Intressant studie om Wendick Intensivläsning

Maria Karlsson presenterade 2020 en magisteruppsats vid Umeå Universitet med titeln "Läslistor som en integrerad del i elevers läsinlärning". Det är en flermetodstudie av den tidiga läsundervisningen i årskurs 1 som följts under flera år.

Den baseras på ett ovanligt gediget underlag där hon, i samarbete med kollegorna på sin skola, under en 4-årsperiod haft tillfälle att följa elevernas läsutveckling.

I studien har man utgått från gruppnivån med läsning för hela klassen enligt den modell för parvis läsning (kompisläsning) som vi presenterar i Intensivläsning, som ett alternativ eller komplement till insatser på individnivå. Mycket intressant läsning!
Se hela studien på Diva-portalen

Forskningen och Wendick-modellen!

Lyssna till specialpedagog Gunnel Wendick, som berättar om den forskning som Wendick-modellen baseras på!
Se vår film här!



Inom kort kommer vi att uppdatera med mer material på denna sida!

SBU-rapport om lästräning

Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) har i en stor studie 2014 bl a kommit fram till följande:

"Om barn med dyslexi får öva kopplingen mellan språkljud (fonem) och bokstäver (grafem) på ett strukturerat sätt, förbättras deras

  • läsförmåga
  • stavning
  • läsförståelse
  • läshastighet 
  • förmåga att uppmärksamma språkets ljudmässiga uppbyggnad (fonologisk medvetenhet)."

Läs sammanfattningen av statliga SBU-rapporten nr 225 


Det finns en läsmetod som bevisligen hjälper!

Det finns många sätt att lära barn att läsa – men bara ett av dem har stöd i forskning, enligt Forskning.se. Den metoden bygger på att barnen ska lära sig att ljuda bokstäverna för att knäcka läskoden.

Detta pekas också ut som den enda metod som bevisligen kan hjälpa barn i läs- och skrivsvårigheter. Läs hela artikeln här! 

PS. Det är ingen tillfällighet att Wendick-modellens språkmaterial baseras på just den metoden.